A személyazonosító igazolványok fénymásolásáról
2003.08.08. 19:34
T Á J É K O Z T A T Ó
Sok panasz érkezik az adatvédelmi biztos irodájához amiatt, hogy a különböző távközlési szolgáltatók a szerződéskötéseknél fénymásolják a személyazonosító igazolványokat. Korábban már többször felhívtam a figyelmet e gyakorlat jogellenességére.
Személyes adatok kezelésére - így az igazolványban lévő képmás nyilvántartására is - csak akkor van lehetőség, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt törvény elrendeli. Tekintettel arra, hogy a személyazonosító igazolványban szereplő képmás kezelésére a távközlési szolgáltatókat törvény nem hatalmazza fel, így az csak az érintett hozzájárulásával kezelhető. Ez a hozzájárulás akkor minősíthető jogszerűnek, ha az adatszolgáltatás az érintettek részéről önkéntesen történt. Az önkéntesség megállapításának feltétele viszont az, hogy az adatkezelő oly módon tájékoztassa az érintetteket, hogy azok szabadon mérlegelhessék, rendelkezésre bocsátják-e a kért adatokat vagy sem.
A mobilszolgáltatók adatkezelési gyakorlatának vizsgálata során már az elmúlt években is felhívtam e cégek figyelmét arra, hogy csak az érintett hozzájárulásával készíthetnek és/vagy tárolhatnak a személyazonosító igazolványról fénymásolatot, és az ügyfél hozzájárulása nem lehet a szerződéskötés feltétele. A szolgáltató az előfizetési szerződés megkötését nem teheti függővé további személyes adatok, egyéb információk megadásától, és ezen adatok hiányos közlése nem teszi érvénytelenné a szerződést. Az okmányok másolására a szolgáltató érdekében kerül sor, erről azonban az ügyfeleket is tájékoztatni kell.
Ismételten felhívom a távközlési szolgáltatók figyelmét, hogy az ügyfeleik személyazonosságának megállapítása céljából kizárólag az ő előzetes, egyértelmű és kifejezetten ehhez való hozzájárulásukkal készíthetnek a személyazonosító igazolványokról fénymásolatot, amelyet a továbbiakban a velük megkötött szerződés mellékleteként tárolnak. Az önkéntesség garanciájaként a hozzájárulás tényét a szerződésben írásban külön rögzíteni kell, az ügyfélszolgálatokon pedig biztosítani kell az erről való megfelelő tájékoztatást.
Tájékoztatom a távközlési szolgáltatók ügyfeleit, hogy a szerződéskötés során mérlegelhetik, hogy személyazonosító igazolványukat - a személyazonosság igazolásán túl – a szolgáltató rendelkezésére bocsátják-e, és ennek eldöntéséhez igényelhetik az előzőekben részletezett, megfelelő tájékoztatást.
Budapest, 2003. február
dr. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos
|