::ajánlások:: : Közvetlen üzletszerzési adatkezelésekre irányuló panaszokra indított vizsgálatról |
Közvetlen üzletszerzési adatkezelésekre irányuló panaszokra indított vizsgálatról
2003.08.08. 18:29
Közvetlen üzletszerzési adatkezelésekre irányuló panaszokra indított vizsgálat eredményeit összegző adatvédelmi biztosi ajánlás
I.
1997. május 28-án kelt beadványában egy körmendi panaszos tiltakozott az ellen, hogy a Royal Ambassador Kft. – R.A. International Best Seller néven – a nevét és lakóhelyét egy számára ismeretlen más személy fényképével párosítva közölte reklámanyagain a korábbi nyereményjátékok nyertesei között. A ritka családnevű, kisvárosban lakó panaszos emiatt több száz – részben zaklató, részben érdeklődő – telefonhívást, illetve levelet kapott, s az adatvédelmi biztos segítségét kérte a további zaklatások megszüntetéséhez, egyúttal kérte az ügy kivizsgálását. A panaszos állítása szerint semmilyen kapcsolatban nem állt korábban sem a Royal Ambassador Kft.-vel, sem az R.A. International Best Seller nevű szervezettel.
A Royal Ambassador Kft. adatkezelésével kapcsolatban a fenti indítvány benyújtásának időszakában számos egyéb panasz is érkezett hivatalomhoz. E beadványok írói kifogásolták, hogy letiltási kérelmük ellenére a Kft. nem törölte őket címlistájáról; tiltakoztak adataik külföldön történő feldolgozása ellen; felhívták a figyelmet arra, hogy megítélésük szerint a Royal Ambassador, a Swiss Ambassador, az R.A. International Best Seller, az Euro Direct Service, a Biotonic voltaképpen "egy cég"; kifogásolták, hogy a Kft. által küldött levelek – csakúgy, mint a postai borítékok – dátumot csak igen ritkán tartalmaznak, így nehezen lehet megállapítani keletkezésük és postázásuk időpontját; kifogásolták nevük és címük (egyes esetekben születési adataik) megszerzését és felhasználását. E panaszokat, közös tárgyuk és egymással öszszefüggő voltuk miatt egyesítve vizsgáltam.
A fenti cégekkel kapcsolatos, hivatalomhoz érkezett indítványok egy másik csoportjában a panaszosok a reklámanyagok megtévesztő volta, a nyereményjátékok félrevezető feltételei, a megrendelt és átvett árucikkek minősége, az áru visszavételének és pénzük visszafizetésének elmaradása vagy késedelmessége miatt fejezték ki tiltakozásukat, illetve kérték segítségemet. E panaszok kivizsgálása nem tartozik hatáskörömbe; a panaszosokat értesítettem jogorvoslati lehetőségeikről.
II.
A körmendi panaszos beadványának kézhezvételét követően a Belügyminisztérium Adatfeldolgozó Hivatala Lakcím Archívumához fordultam és kértem az R.A. International Best Seller 1997. 04. 12-i visszaküldési határidejű, "Díjigénylő és Megrendelőlap" című reklámanyagán szereplő személyek nevének, lakóhelyének, illetve fényképének egyeztetését. A Lakcím Archívum tájékoztatása szerint a reklámanyagon szereplő hat fénykép alanya közül – egy gyakori nevű budapesti lakos kivételével, akinek azonosítását emiatt nem kértem – csak a körmendi panaszos esetében szerepelt össze nem tartozó név és fénykép párosítása.
Július 11-én, előzetes értesítést követően munkatársaim helyszíni vizsgálatot tartottak a Royal Ambassador Kft. 1053 Budapest, Veres Pálné u. 40. sz. alatti székhelyén. A helyszíni vizsgálat során a céget a megbízott igazgató, valamint a cég jogi képviseletét ellátó ügyvédi iroda munkatársa képviselte.
Munkatársaim kérdéseire a Royal Ambassador Kft. képviselői az alábbi tájékoztatást adták:
- Az ügyfelek adatainak kezelése Magyarországon történik, annak helye a Kft. Veres Pálné utcai székhelye; sem külföldre történő adattovábbítás, sem külföldön történő adatfeldolgozás, sem pedig belföldi megbízott közreműködése az adatkezelésben nincs. Korábban egy francia céggel kezeltették az ügyféladatokat külföldön; ez a gyakorlat mintegy két éve megszűnt.
- A Kft. által használt név- és címlista kizárólag a Kft. hirdetéseire jelentkező személyek önként megadott adataiból áll; a címlistához sem a telefonkönyvből, sem a Központi Nyilvántartó és Választási Hivataltól (KÖNYV) nem szereznek adatokat. Ha egy ügyfél adataiban változás következik be (például elköltözik) és ezt nem jelenti, a Kft. nem tesz kísérletet az adat aktualizálására, az ilyen ügyfél kiesik az adatbázisból.
- A fentiekre tekintettel a Kft.-nek nem volt szüksége adatállományának az 1995. évi CXIX. törvény szerinti egyszeri legalizálására.
- Az ügyfelek rendeléseit körülbelül egy évig számítógépes rendszerben tartják, a korábbi rendelésekre vonatkozó adatokat archiválták. (Ez utóbbi állomány visszakereséséhez a rendszer fejlesztőinek segítsége szükséges.) A megrendelőszelvényeket 3–12 hónapig őrzik.
- A tilalmi lista funkcióját az ügyfelek számítógépes rekordjában alkalmazott jelzés tölti be 1996. január 1. óta; az adatletiltásokkal kapcsolatos dokumentumok érkezése, illetve elküldése a postakönyvben is nyomon követhető.
A helyszíni vizsgálat során munkatársaim kinyomtatott formában megkapták az általuk megjelölt négy panaszos számítógépes rekordját, az adatok forrását azonban a rekordok alapján nem lehetett megállapítani. Próbaképpen egyik munkatársam nevét és címét is kerestettük a rendszerben, aki a keresés eredménye szerint szintén szerepelt az adatbázisban, noha állítása szerint sem ő, sem családja nem rendelt semmit a Royal Ambassador Kft.-től. Munkatársaim kérdésére, hogy a képernyőn, illetve kinyomtatott formában rendelkezésre bocsátottakon kívül vannak-e más adatok az ügyfelekről a rendszerben, a válasz kategorikus "nem" volt.
III.
A helyszíni vizsgálatot követően további tájékoztatást kértem a Kft. vezetőjétől a külföldi adatkezelő személyére, az adatok törlésére, a nevek, címek forrásának, felhasználásának követhetőségére, az adatbázisban alkalmazott kódok jelentésére, az érintettek betekintési, helyesbítési és törlési jogainak érvényesíthetőségére vonatkozóan. Kértem a Kft. tájékoztatását arról is, hogy a Biotonic, a Top Trading Hungary és a Royal Ambassador direkt marketing adatbázisai közösek-e, valamint hogy önállóak-e a "Swiss Ambassador" ill. az "R.A. International Bestseller (Best Seller)" néven végzett adatkezelések. Kértem a körmendi panaszosra vonatkozó dokumentumok megküldését; kértem továbbá a Kft. vezetőjét, nyilatkozzon, hogy a Royal Ambassador reklámanyagain (pl. az SWH 29, SWH 30 jelűeken) fényképpel szereplő nyertesek – név szerint – melyik cég ajándéksorsolásán nyertek, s hogy az említett két reklámanyagon kinek a fényképe szerepelt a körmendi panaszos neve felett. Ezen túlmenően tájékoztatást kértem két másik panaszos és a Royal Ambassador közti, a megelőző egy évben folytatott levelezés időpontjairól, az abban foglaltak tartalmáról és a levélváltásokból következő esetleges intézkedésekről.
Válaszlevelében a cég jogi képviselője többek között azt közölte, hogy a franciaországi adatkezelővel az adatkezelési megállapodás 1995-ben megszűnt és a külföldi adatbázist a magyar adatkezelő 1995. december 31-éig töröltette. Közölte továbbá, hogy a Biotonic Kft., a Top Trading Hungary Kft. és a Royal Ambassador Kft. adatbázisa 1996 januárig közös volt, s a három társaság közös nyereményjátékokat szervezett. A bíróság időközben elrendelte a Top Trading Hungary és a Biotonic felszámolását 1996. november 5., illetve 1997. január 1. kezdő időponttal. A Royal Ambassador a jelenlegi adatbázisát a közlés szerint 1996 folyamán legalizálta.
A képviselő arról is tájékoztatott, hogy a Kft. 1996 áprilisában névváltoztatási kérelmet nyújtott be, mely szerint elnevezése Swiss Ambassador Kft.-re módosult, ezt azonban 1996 júniusában visszavonta, s így jelenlegi elnevezése Royal Ambassador Kft. Erre az elnevezésre utal az R.A. International Bestseller (Best Seller) megjelölésben szereplő R.A. rövidítés; a fenti megnevezés alatt folytatott adatkezelések tehát nem önállóak. Nem kaptam választ a két másik panaszosra vonatkozó kérdéseimre, továbbá arra, hogy a cég reklámanyagain fényképpel szereplő nyertesek melyik cég ajándéksorsolásán nyertek, s hogy kinek a fényképe szerepelt a prospektusokban a körmendi panaszos neve felett.
A cég jogi képviselője által másolatban megküldött iratokból megállapítható, hogy a körmendi panaszos 1992-ben a Top Trading Hungary Kft., a Biotonic Kft. és az Euro Direct Kft.valamelyikének megrendelőjeként nyereményjátékban vett részt, és egy televíziókészüléket nyert (a panaszossal kapcsolatban álló cég neve a sorsolási jegyzőkönyvből nem állapítható meg). A panaszos 1993. február 15-i keltezéssel aláírt egy "Biotonic" felcímű formanyomtatványt, melyben elismeri a nyeremény átvételét, és hozzájárul, "hogy a nyereménysorsoláson készült fényképemet a későbbiek folyamán a reklámjaikban vagy egyéb hirdetéseikben felhasználhassák".
IV.
Tekintettel arra, hogy nincs módom a három cég, valamint a korábbi francia adatkezelő adatállományát teljeskörűen, visszamenőleg, a korábbi állapotokat rekonstruálva ellenőrizni, megállapításaim a birtokomban lévő dokumentumokon, illetve a cég nyilatkozatain alapulnak.
A körmendi panaszos 1997. február 7-én kelt, a Royal Ambassador vezetőjének címzett levelében már két korábbi levelére hivatkozik, melyben tiltakozott az adataival való visszaélés ellen, s melynek egyikére a cégtől választ is kapott. Mint írja: "...megtiltottam, hogy a nevemmel visszaéljenek, közölték is, hogy nem fog ilyen megtörténni a jövőben. Hamarosan megint az én nevem szerepelt a nyerők között, újból írtam, közöltem, hogy ne írjanak, hanem ne szerepeljek semminemű reklámjukban".
A Swiss Ambassador Ügyfélszolgálati Iroda által a panaszosnak küldött, keltezés nélküli válaszlevél nem tartalmazott a nyereményjátékok összefüggéseire, a cégek kapcsolatára, névváltoztatásaira vonatkozó érdemi felvilágosítást; eljárásukat jogszerűnek ítélte.
A körmendi panaszos 1997. február 27-én kelt, a reklámanyagon megnevezett igazgatónak címzett levelében közli, hogy "Én a Maguk cégét nem ismerem, nem is volt vele kapcsolatom", valamint követeli neve és "fantom képe" felhasználásának megszüntetését. A panaszos 1997. április 7-én kelt, az "Intern. Besteller Igazgatójának" címzett levelében megismétli követelését.
A Royal Ambassador Kft. közel négy hónap után, 1997. július 31-i keltezésű levelében a körmendi panaszos egy képeslapjára válaszolva a panaszos április 4-i levelére hivatkozik, s tájékoztatja a panaszost arról, hogy "A Top Trading Hungary Kft., a Biotonic Kft. és a Royal Ambassador Kft. (!) közös ajándéksorsolást tartott vásárlói között", melyen a panaszos televíziókészüléket nyert, s "hozzájárult fényképének a nyereményjáték szervezőinek (!) reklámanyagain történő felhasználásához". Közölte továbbá, hogy a jövőben a panaszost reklámanyagain nem szerepelteti, törölte adatbázisából, így "egy rövid átfutási idő elteltével" nem kap több prospektust.
Ellentmondást találtam a Kft. adatbázisában szereplő személyes adatok forrása és jogszerűsége tekintetében a helyszíni vizsgálat során kapott tájékoztatás, a Kft. "1996" keltezésű adatkezelési szabályzatában foglaltak, valamint a cég jogi képviselőjének hozzám címzett levelében írtak között: a szóbeli tájékoztatás szerint (melyet a Royal Ambassador Kft. vezetőjének megküldött 1997. július 11-i Jegyzőkönyv is tanúsít) a Kft. által használt név- és címlista kizárólag a Kft. hirdetéseire jelentkező személyek önként megadott adataiból áll, ezért nem volt szüksége adatállományának a kutatás és közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcímadatok kezeléséről szóló 1995. évi CXIX. törvény (Kütv.) szerinti egyszeri legalizálására, ezzel szemben az adatkezelési szabályzat Kütv. adatátvételi szabályaira hivatkozik, a jogi képviselő pedig azt közölte levelében, hogy a címlisták legalizálása 1996 folyamán megtörtént. Az 1992. évi LXIII. – Adatvédelmi – törvény (Avtv.), illetve a Kütv. értelmében a saját kezdeményezésükre nyilvántartásba vett ügyfelek adatait tartalmazó címlista "legalizálására" ugyanis nincsen szükség, annak jogalapja az érintettek önrendelkezése.
Kérdésemre a KÖNYV – mint a Kütv.-ben az adategyeztetésre kijelölt szerv – illetékes vezetője azt közölte, hogy nyilvántartásuk szerint "a Royal Ambassador Kft. (korábban Swiss Ambassador Kft.), továbbá a korábban a cégcsoporthoz tartozó Euro Direct Service, Biotonic, Top Trading Hungary elnevezésű cégek az elmúlt 5 évben név- és címlistáik egyeztetését nem kérték".
A fentiekben ismertetett dokumentumok elemzése és a helyszíni vizsgálat tapasztalatai alapján az alábbiakat állapítottam meg:
- Az érintett személyek számára az adatkezelés folyamata nem átlátható, a látszólag három cég által önállóan szervezett – valójában egyetlen – nyereményjátékban való részvétel, illetve a cégek többszöri névváltoztatása megtévesztő az érintettek számára, s nem teszi lehetővé számukra az adatkezelő kilétének megállapítását, adataik sorsának követését. (Amint azt a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa 57/1994. VJ, 30/1995. VJ, valamint 176/1996. VJ számú határozataiban is megállapította, az érintettek tájékoztatása nélkül több cég által közösen szervezett nyereményjáték meghirdetése az 1990. évi LXXXVI. törvény (Vtv.) alapján is jogsértő. A fogyasztók megtévesztésére alkalmas az a gyakorlat – a cég névváltoztatásától függetlenül –, hogy a vállalkozó "különböző katalógusneveket és különböző postafiók megjelöléseket is használ a fogyasztókhoz eljuttatott küldeményei feladójaként".)
- A Royal Ambassador Kft.-nek van – a Kütv. rendelkezéseinek megfelelő tartalmú – adatkezelési szabályzata, illetve született az adatletiltások kezelésével kapcsolatos feljegyzése, azonban az ügyfelekre, illetve a direkt marketing célú adatbázisok érintettjeire vonatkozó iratkezelés pontatlan; az érintetteknek szóló levelek, küldemények ügyszámot, előzményre való hivatkozást nem tartalmaznak, számos esetben dátumot sem, így keletkezésük, elküldésük ideje nem állapítható meg.
- A letiltási kérelmek ügyintézése a vizsgált esetben késedelmes, nehezen követhető volt.
- A nyilvántartási rendszerben az adatok forrása nem, vagy csak az ügyintézési munkát jelentősen meghaladó munkával és szakértelemmel állapítható meg egyértelműen; a nyilvántartási rendszer nem tartalmazza az adattovábbítások naplózását [Kütv. 5. § (2)].
- A reklámanyagokon szereplő – a Kütv. 5. § (1) a) pontja által előírt – értesítés hiányos: nem tartalmazza az adatok forrását, fogalmazása magyartalan, az adattovábbításra vonatkozó utalása túl általános.
- Pontatlan és megtévesztő a "Biotonic" felcímű, az ajándéksorsolás nyerteseivel aláíratott formanyomtatvány, amelyben a nyertesek a sorsoláson készült fényképük – és nem nevüknek és lakóhelyüknek a fényképükkel együtt történő – felhasználásához járulnak hozzá.
Megállapítottam továbbá, hogy nyilvántartásunk szerint sem a Royal Ambassador Kft., sem a Swiss Ambassador, Euro Direct Service, Top Trading Hungary, Biotonic elnevezésű adatkezelők nem jelentkeztek be az Adatvédelmi Nyilvántartásba (Avtv. 28–30. §).
V.
Az alábbi ajánlást teszem:
Egy adatkezelésnek csak egy adatkezelője lehet. Nem használhat közös direkt marketing adatbázist több önállóan bejegyzett cég.
Amennyiben több cég közös direkt marketing célú akciót szervez, az érintett személyeket tájékoztatniuk kell arról, hogy ki a felelős adatkezelő, akivel vagy amellyel az érintett kapcsolatban áll, valamint tájékoztatni kell az érintetteket az adatátadás tényéről, céljáról. Átadni (közös akcióban felhasználni) csak akkor lehet a név- és címlistán szereplő adatokat, ha az érintettek előzetes tájékoztatása megtörtént és az adatátadást (közös felhasználást) az érintettek nem tiltották meg.
Ha egy közvetlen üzletszerzési módszereket alkalmazó cég megváltoztatja elnevezését, erről egyértelműen tájékoztatnia kell mind korábbi – még aktív – ügyfeleit, mind pedig az üzletszerző tevékenysége során megkeresett személyeket.
A vizsgált cég(ek) adatkezelését és ügyiratkezelését oly módon kell átalakítani, hogy az mind az érintettek, mind a külső ellenőrzés számára átlátható legyen, a személyes adatok felhasználásának teljes folyamata követhetővé váljon. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a személyes adatok forrására és továbbítására vonatkozó adatokat (naplózás); az ügyiratokon, leveleken és más postai küldeményeken – beleértve azok borítékjait is – fel kell tüntetni a dátumot.
A direkt marketing adatkezelő gondoskodjon arról, hogy az adataikat letiltók rendelkezését késedelem nélkül teljesítse és nyilvántartásba (tilalmi listára) vegye, és erről az érintett személy írásbeli visszaigazolást kapjon.
Az adatkezelő a jövőben az érintettekhez eljuttatott direkt marketing célú nyomtatványain egyértelműen és a magyar nyelv szabályainak megfelelően közölje az adat forrását, az adat esetleges későbbi továbbítására vonatkozó információkat, valamint az adatletiltás érvényesítési lehetőségeit.
Felszólítom a Royal Ambassador Kft.-t, hogy törölje az adatbázisából azoknak a személyeknek az adatait, akik nem maguk keresték meg a Royal Ambassador Kft.-t, vagy akik 1997. január 1-ig – a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatalnál végzett adategyeztetést követően – nem kapták meg a törvényben előírt tartalmú értesítést adataik kezeléséről.
Felszólítom a Royal Ambassador Kft.-t, hogy személyesadat-kezelését jelentse be az Adatvédelmi Nyilvántartásba.
Budapest, 1998. május 7.
Dr. Majtényi László
(398/A/1997)
|