Megjegyzések az Egységes Munkaügyi Nyilvántartásról
ts 2004.05.08. 21:24
Munkavállalók, munkáltatók és a munkaügyhöz ellenőrzési feladatok, vagy más úton kapcsolódók nagy örömére 2004. május 1-jén hatályba lépett a foglalkoztatási törvény (1991. évi IV.) módosítása, mely végre lehetőséget nyújt a munkaügyi ellenőrzés hatékonyságának növelésére, az információs önrendelkezési jog érvényesülésére és az Európai Unióban előírt statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére. Ezekre a nagyszerű lehetőségekre a tömegkommunikáció lehetőségeit is kihasználva igyekszik felhívni a figyelmet a nyilvántartás gazdája. Régi idők május elsejei hírei ködlenek fel előttünk, ’már megint milyen jó nekünk, ah – újabb előrelépést könyvelhetünk el’. Korszerű ez a nézet, hiszen divat a retro – visszatérünk a nagy állami védernyő alá.
Az Európai Unióhoz való csatlakozás napján hatályba lépő törvény esetében azonban korszerűbbnek gondolnánk egy olyan megoldást, mely az európai alapértékek védelmét és érvényesülését segítette volna elő.
Hogy mire ez a fanyalgás? Nézzük.
A foglalkoztatási törvény 57/B. §-a kimondja, hogy az európai közösségi jog alapján fennálló statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése feltételeinek megteremtése érdekében, a munkaviszonyra vonatkozó információs önrendelkezési jog érvényesülésének elősegítése, a munkaügyi ellenőrzés hatékonyságának növelése érdekében Egységes Munkaügyi Nyilvántartást kell létrehozni. Az adatbázis a munkavállalókról nyilvántartja a természetes azonosítók mellett a taj-számot, állampolgárságot, személyi alapbért, munkaidő hosszát és az iskolai végzettséget (szakképesítést).
Az EMMA-nak becézett újszülött a hazugság bűnében született.
Az Unió statisztikai adatszolgáltatási kötelezettséget elrendelő 1976. február 9-én kiadott 311/76/EGK számú rendelete azt írja elő, hogy a tagállamok statisztikai adatokat kötelesek szolgáltatni a munkavállalók számáról, a tagállam területén való első munkába lépésükről a következő tartalommal: állampolgárság, nem, kor, tevékenységi kör (foglakozás), régió. E statisztika összeállításához nincs szükség új – személyes adatokat tartalmazó - nyilvántartás létrehozására, hiszen ezek a meglévő forrásokból, fennálló statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség alapján összeállíthatók. Erre a célra tehát új nyilvántartás nem kell.
A munkaviszonyra vonatkozó információs önrendelkezési jog érvényesülésének elősegítését célzó szólamból arra lehet következtetni, hogy Magyarországon vagy nincs adatvédelmi törvény, mely lehetővé tenné az érintettek számára adataik megismerését, vagy a munkaviszonnyal összefüggő információs jog valami olyan speciális dolog volna, melyre a meglévő szabályozás nem alkalmazható. Ezzel szemben Magyarországon van adatvédelmi törvény, nem is akármilyen. A jogi szabályozás és az adatvédelmi gyakorlat alapján kis hazánk már 2000-ben elnyerte az Uniótól az adatvédelmi szempontból adekvát védelmet biztosító ország minősítést. Az adatvédelmi törvény alapján mindenkinek joga van ahhoz, hogy a róla nyilvántartott adatokba betekinthessen és azonos adatkörre vonatkozóan évente egyszer ingyenesen felvilágosítást kérjen. Ehhez nem kell szektorspecifikus szabályozás, ez minden adatkezelésre vonatkozik és végrehajtható. Erre a célra sem kellett az új nyilvántartás.
A munkaügyi ellenőrzés hatékonyságának növelése pedig egyszerű hivatali szervezési és ellenőrzési kérdés. Egy szerv diszfunkcionális működése nem alapozhatja meg olyan intézkedés bevezetését, mely az alkotmányos alapjogok érvényesülésének korlátozását vonja maga után. A munkaügyi ellenőrzés attól nem lesz jobb, hogy van egy új nyilvántartás, és már ebben is lehet kotorászni. Emellett persze az is kérdés, hogy mi szükség van a munkaügyi ellenőrzéshez például a személyi alapbér megismerésére.
Az új nyilvántartást a törvény 57/D. §-a alapján az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság adatbázisából kell feltölteni. Mit jelent ez? – azt, hogy van olyan nyilvántartás, mely a megfogalmazott célok elérésére alkalmas.
A jogalkotó ezzel a szabállyal maga leplezte le saját hazugságát. Az már csak adalék, hogy egyazon célra párhuzamosan több nyilvántartást működtetni alkotmányellenes.
Trócsányi Sára
|