::spam:: : Európában befellegzett a spam-nek |
Európában befellegzett a spam-nek
2004.03.21. 18:44
szm 2003.10.16. 12:33
Akinek van e-mailes postafiókja, nagy valószínűséggel kapott már kéretlen elektronikus leveleket, amelyek reklámokat tartalmaztak. A levélszemét nemcsak bosszantó, hanem azok számára, akik a levelek letöltéséhez a telefonvonalat használják, költséges is. A kéretlen reklámlevelek, vagyis a spam-ek számának visszaszorítására a főszabály szerinti tiltást találják a legjobb módszernek az egyes országok, ennek megfelelően olyan jogszabályokat alkotnak, amelyek szerint csak annak küldhető ilyen levél, aki ezt kifejezetten kéri.
Egyes becslések szerint a világhálón keringő levelek közül majdnem minden második spam. Az Európai Unió egy 2002-ben elfogadott irányelve szerint 2003 októberének végéig minden tagállam köteles nemzeti jogszabályaival tiltani a spam-ek kéretlen küldését. Ez azt jelenti, hogy míg a hagyományos levelek útján küldött reklámok, reklámlevelek esetén az opt-out rendszer érvényesül, tehát aki tiltakozik, annak nem küldhető reklám, addig az elektronikus levelezésben ez fordítva van, csak annak küldhető reklám, aki feliratkozott a reklámot szívesen fogadók listájára (opt-in rendszer).
Magyarországon ez már több éve így van a jogszabályok szerint. Az e-mail útján küldött reklámokra vonatkozó magyar szabályokat az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény tartalmazza. Eszerint kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus levelezés útján reklám. A címzettet tájékoztatni kell arról az elektronikus levelezési címről és egyéb elérhetőségről, ahol a reklámok küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti. Nem szabad olyan személyeknek reklámot küldeni, akik nem szerepelnek a reklámozó, reklámszolgáltató, illetve a reklám közvetítője által kötelezően vezetett azon nyilvántartásban, amelyet azokról vezetnek, akik írásban bejelentették, hogy kívánnak ilyen reklámot kapni [14. §]. E rendelkezés értelmében az előzetes hozzájárulást nem helyettesítheti a hozzájárulás utólagos beszerzése, vagy a tiltakozás elmaradása sem.
Szakértők szerint a hazai és az európai intézkedések sem vezetnek eredményre mindaddig, amíg a spamelés egyik fő „bázisa”, az Amerikai Egyesült Államok nem vezet be hasonló szabályozást
|