Ügyfélkártya – adatvédelmi szempontból mindent felülmúló jogsértés
ts 2003.12.09. 21:38
A német fogyasztóvédelmi szövetség (Verbraucherzentrale Bundesverband – vzbv) múlt héten közzétett tanulmánya szerint szinte minden ügyfélnyilvántartó rendszer több adatot tárol az ügyfelekről, mint az a bónusz-programjaihoz szükséges volna. A szövetség elnöke, Edda Müller professzor ezért a vállalatokat adatvédelmi versenyre szólította fel: legyen verseny az ügyfélkártyák felhasználásában az erősebb adat- és fogyasztóvédelemért. „A fogyasztók milliói bízzák adataikat az ügyfélkártya használatával a kereskedőkre, ezt a bizalmat nem szabad a silány adatvédelemmel eljátszani.” A leggyakoribb jogsértések közé tartozik, hogy a fogyasztó által vásárolt termékekről tárolnak információt, vagy hiányzik a fogyasztó jogairól való felvilágosítás illetve nem kielégítő az adatkezeléshez való hozzájárulás.
A fogyasztóvédelmi szövetség a schleswig-holsteini független adatvédelmi központot bízta meg a vizsgálat elvégzésével. Az eredmény mindenképpen elgondolkodtató: a fogyasztók adatvédelemben való tapasztalatlanságát egyes cégek szégyentelenül kihasználják. Edda Müller ezért felszólította vállalatokat, hogy gyorsan és minél szélesebb körben vonják le a következtetéseket a fentiekből. A professzor szerint amelyik cég ügyfele fogyasztói profilját akarja tárolni és kezelni akarja azt, hogy éppen fájdalomcsillapítót, óvszert, vagy diabetikus készítményt vásárol, tájékoztassa erről nyíltan a fogyasztókat. A fogyasztóvédelmi szövetség készen áll arra, hogy az adatvédelmi hivatalokkal együtt stratégiát készítsenek a fogyasztók jogait nem sértő ügyfélkártya kidolgozására.
Szinte mindegyik ügyfélkártya megsért egy vagy több adatvédelmi alapelvet:
¨ Csak azokat az adatokat szabad kezelni, amelyek a kedvezményes programhoz szükségesek
Már az ügyfélkártya igénylésekor felvesznek olyan adatokat, amelyekre a bónusz-programhoz az égvilágon semmi szükség nincs, azonban az ügyfélkártya kiállítója számára a részletes ügyfélprofil kialakításánál rendkívül értékes. Ilyen például a születési adatok, a telefonszám, e-mail cím, jövedelmi viszonyokra, foglalkozásra és érdeklődési körre vonatkozó adatok. Azt, hogy ezt másként is lehet csinálni, bebizonyította többek között a dortmundi evivo Card és a coburgi SÜCard is.
¨ Az ügyfél vásárlási szokásait nem szabad kifürkészni
Az ügyfélkártyával való fizetéskor is gyakran több adatot vesznek fel, mint amennyit a cél megkövetelne – mindezt anélkül, hogy az ügyfélnek lehetősége lenne hozzájárulni, vagy tiltakozni ellene. Azt tudni, hogy a fogyasztó mennyit költött, természetesen kell tudni a kedvezményhez. Annak nyilvántartása azonban, hogy mit vásárolt már egy lépés az „áttetsző” ügyfél irányába, mely az ő tájékoztatása és hozzájárulása nélkül már jogsértő.
¨ Az adatgyűjtésnek önkéntességen kell alapulnia
A fogyasztónak meg kell adni a lehetőséget arra, hogy adatai felhasználásához és továbbításához minden egyes esetben hozzájáruljon. Például a Vodafone Stars, vagy a Sparkasse Wuppertal kedvezményes akciójában való részvétel feltétele volt az, hogy az ügyfél hozzájáruljon adatainak reklám és piackutatási célú felhasználásához. Itt az adatkezeléshez való önkéntes hozzájárulás szóba sem jöhet.
¨ A fogyasztót tájékoztatni kell a jogairól
Elengedhetetlen, hogy a fogyasztót adatvédelmi jogairól és a bónusz-programban való részvétel feltételeiről tájékoztassák. Például a Happy Digits igénylőlapján utalás sincs a részvételi feltételekre, azokat csak a kártya igénylésével együtt lehet megkapni, vagy faxon lehet kérni.
A fogyasztóvédők kritikáját követően a Happy Digits bevezette azt a lehetőséget, hogy csak azoknak az adatait használják más célra, akik erre a kártya-igénylő lapon kifejezetten felhatalmazást adnak. Mivel azonban ezzel az adatvédő mentalitással a cég egyedül maradt, ismét visszatértek korábbi gyakorlatukhoz.
Mit is mondhatna a fentiekhez egy magyar adatvédő…? Nálunk a fogyasztóvédelem kategóriáiban az adatvédelem még ismeretlen fogalom.
Trócsányi Sára
Bővebb információ a www.vzbv.de címen található.
|